Kebanyakan Guru Penolong Kanan Pemalas Tidak Mahu Mengajar Subjek Teras: Realiti atau Persepsi?

Dalam dunia pendidikan, guru penolong kanan memainkan peranan yang penting dalam memastikan kelancaran dan kualiti pengajaran di sekolah. Namun, terdapat dakwaan bahawa kebanyakan guru penolong kanan adalah lahir daripada guru pemalas di sekolah dan tidak mahu mengajar subjek teras. Golongan ini dikatakan lebih gemar mengajar subjek yang ringan seperti Pendidikan Moral yang ada murid sekitar 2 orang sahaja.  Kemudian golongan ini menekan guru dengan menyuruh melakukan perkara yang pelik-pelik seperti mengadakan peperiksaan dari Tahun 1 hingga Tahun 6 lengkap dengan JSU. Adakah ini realiti atau sekadar persepsi yang tidak berasas?

Peranan Guru Penolong Kanan

Guru penolong kanan mempunyai tanggungjawab besar dalam pentadbiran sekolah. Mereka membantu pengetua dalam menguruskan hal-hal akademik, disiplin pelajar, dan juga kebajikan guru. Selain itu, mereka juga terlibat dalam merancang dan melaksanakan kurikulum, menguruskan jadual waktu, serta memantau prestasi pelajar dan guru. Walaupun sebenarnya semua tugas itu dijalankan oleh guru yang mengurus dan menyediakan jadual waktu, guru disiplin, guru RMT, guru keselamatan, dan sebagainya. 

Realiti di Sebalik Dakwaan

1. Beban Kerja yang Berat: Guru penolong kanan sering kali dibebani dengan tugas-tugas pentadbiran yang berat. Tugas-tugas ini memerlukan masa dan tenaga yang banyak, dan kadangkala mengganggu keupayaan mereka untuk mengajar di dalam kelas. Oleh itu, ada kemungkinan mereka kelihatan "pemalas" apabila sebenarnya mereka sibuk dengan tanggungjawab pentadbiran. Walaupun hakikatnya semua tugas pentadbiran golongan ini dilaksanakan oleh guru-guru dan mereka hanya duduk mengarah sahaja.

2. Kekurangan Masa: Mengajar subjek teras memerlukan persediaan yang rapi dan masa yang cukup. Guru penolong kanan mungkin menghadapi kesukaran untuk menyediakan bahan pengajaran yang berkualiti kerana kekurangan masa akibat tugas-tugas pentadbiran. Peliknya penolong kanan tidak cuba memahami tugas guru di bawah pentadbirannya dengan mengarahkan melakukan tugasan yang pelik.

3. Pengagihan Tugas: Di sesetengah sekolah, tugas mengajar subjek teras mungkin diberikan kepada guru-guru yang lebih junior atau yang khusus dalam subjek tersebut. Ini bukan bermakna guru penolong kanan malas, tetapi lebih kepada pengagihan tugas yang lebih berkesan berdasarkan kepakaran dan kekuatan individu. Namun begitu bagi sekolah yang kekurangan guru, mereka perlu lebih bertanggungjawab dengan mengajar subjek mengikuit opsyen mereka.

Persepsi Masyarakat

Dakwaan bahawa guru penolong kanan pemalas mungkin timbul daripada persepsi masyarakat yang tidak memahami sepenuhnya peranan dan tanggungjawab mereka. Orang ramai mungkin melihat mereka tidak mengajar di dalam kelas dan terus membuat kesimpulan tanpa mengetahui beban tugas yang mereka tanggung di belakang tabir. Namun dakawaan ini sebenarnya bukan daripada luar sekolah tetapi dari dalam sekolah itu sendiri yang kurang puas hati dengan pentadbir yang tidak mengajar opeyen mereka menyebabkan guru dibebani dengan masa mengajar subjek teras. 

Penambahbaikan dan Penyelesaian

  1. Latihan dan Pembangunan Profesional: Guru penolong kanan perlu diberi latihan dan pembangunan profesional yang berterusan untuk menguruskan masa dan tugas mereka dengan lebih berkesan. Usah menonjol dengan membuat arahan pelik melebihi arahan Kementerian Pendidikan seperti mengarahkan guru membuat peperiksaan untuk semua subjek dari Tahun 1 hingga Tahun 6.

  2. Pembahagian Tugas yang Adil: Pentadbiran sekolah perlu memastikan pembahagian tugas yang adil dan seimbang antara tugas mengajar dan tugas pentadbiran.

  3. Komunikasi yang Lebih Baik: Meningkatkan komunikasi antara pentadbiran sekolah dan masyarakat untuk memberi pemahaman yang lebih baik mengenai peranan guru penolong kanan dan cabaran yang mereka hadapi.

Kesimpulan

Adalah tidak adil untuk menuduh kebanyakan guru penolong kanan sebagai pemalas hanya kerana mereka tidak mengajar subjek teras. Ramai sahaja guru penolong kanan yang rajin dan mengajar subjek mengikut opsyen mereka terutama sekolah besar . Sebaliknya, penting untuk memahami peranan dan tanggungjawab mereka yang luas dan mencabar walaupun hakikatnya tugas mereka dilaksanakan oleh guru-guru. Dengan sokongan dan kefahaman yang betul, guru penolong kanan boleh terus memberikan sumbangan yang bermakna kepada dunia pendidikan. Jika ada pun Guru Penolong Kanan yang enggan mengajar subjek tidak mengikut opsyen mereka, ia cuma sebahagian kecil sahaja dan mereka ini memohon menjadi pentadbir kerana memang tidak mahu mengajar.


Post a Comment