Ubah cara ukur kejayaan pendidikan
Peningkatan nilai gred purata subjek, sahsiah mesti seimbang
Perihal membicarakan mengenai pendidikan amat terkait rapat dengan pemain utamanya iaitu guru. Guru adalah kelompok barisan hadapan yang perlu memastikan proses pendidikan berlangsung dengan jaya. Kejayaan pendidikan bukanlah sekadar diukur dengan nilai gred purata subjek mahupun jumlah 'A', tetapi perlu kepada pertimbangan yang lebih luas membabitkan sahsiah dan keutuhan nilai dalam diri anak didiknya.
Menerusi pemerhatian yang dilakukan oleh Malik Bennabi merumuskan bahawa masalah pendidikan yang dihadapi oleh negara Islam adalah kegagalan melahirkan manusia yang terpadu antara keyakinan atau tauhid dengan tingkah laku dan akhlak serta mampu melahirkan penyelesaian terhadap permasalahan kehidupan. Beliau menyatakan: “...the origin of all the problems in the Muslim world is facing, is the disintegrated man.”
Guru dan mereka yang mentadbir guru perlu muhasabah bagi menggaris hala tuju kerjaya perguruan”
Permasalahan ini melahirkan kelompok manusia bertamadun, tetapi hilang keghairahan (jiwa) tamadun. Antara kesimpulan yang beliau berikan terhadap pendidikan adalah satu proses asimilasi (penghadaman) antara keyakinan dan nilai serta mampu memberikan jalan keluar terhadap permasalahan kehidupan.
Penulis ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia

Post a Comment